Біологія 8 клас


07.10.2020

Тема. Травлення у шлунку і кишечнику

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ! 

Опрацювати параграфи 10-11, зробити кросворд і таблицю на ст. 52-53 та пройти тест, який знайдете нижче!

Презентацію до уроку можна переглянути тут...

https://docs.google.com/presentation/d/1tUC8Svu1VTbYhnGErzJMjGXdB4LelNNCE9JYI6wJTnI/edit#slide=id.p1

Відео до уроку дивитися тут...

https://www.youtube.com/watch?v=49M1j84ZNqY

https://www.youtube.com/watch?v=kae87zL6gow

https://www.youtube.com/watch?v=-8iQ8i_TzQk

Відділ травної

системи

Ферменти, що

секретуються

Особливості будови

Процеси, що

відбуваються

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома

шарами гладких м'язів. М'язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний

сфінктери (кільцеві м'язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час

продовжується також

перетравлення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується

слизовою оболонкою

кишечнику). Трипсин, хімотрип-

син, амілаза, ліпаза,

нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч

(містить солі жовчних кислот)

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадця-

типалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена

двома шарами гладких м'язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких

розташовані волокна гладких м'язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних

судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів,

остаточне перетрав-

лення всіх органічних сполук, усмоктування

продуктів, що утворилися

Товстий кишечник

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м'язів не суцільний (представлений трьома стрічками)

Усмоктування води,

вироблення вітамінів

симбіотичними мікроорганізмами

Травлення в шлунку.

Із стравоходу їжа у вигляді харчової грудки потрапляє у шлунок. Шлунок- це найрозширеніша частина травного каналу. Він розміщується під діафрагмою з лівого боку

і має вигляд вигнутого мішка, в якому розрізняють купол і тіло шлунка. Складається з трьох оболонок: внутрішньої - слизової, середньої - м'язової, зовнішньої - сполучнотканинної. У слизовій оболонці розташовані залози, які виробляють слиз, що захищає шлунок від дії ферментіві хлоридної кислоти (секреторна та захисна функції). М'язова оболонка виконує рухову функцію: перемішування та пересування їжі. У сполучнотканинній оболонці містяться судини, нервові волокна, завдяки чому орган живиться і реагує на зміни внутрішнього середовища.

Як відбувається травлення у шлунку?

Коли харчова грудка потрапляє до шлунка, його м'язискорочуються. Шлунок починає виконувати коливальні рухи, завдяки яким його вміст перемішується. У цей момент на їжу продовжують діяти ферменти слини і починає діяти шлунковий сік. Так вона зазнає подальшої хімічної обробки. Шлунковий сік - це прозора рідина, що має кислу реакцію і містить муцин (слиз), ферменти (пепсин, ліпазу) й хлоридну кислоту. За добу в людини виділяється 1,5-2 л шлункового соку. Його виробляють численні залози, що містяться у слизовій оболонці шлунка. Вони трьох типів: залози першого типу виділяють муцин (слиз); другого - хлоридну кислоту; третього - ферменти шлункового соку (пепсин, ліпазу). Муцин (слиз) захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та подразнюючих речовин їжі. Хлоридна кислота активує ферменти шлункового соку, зумовлює часткове руйнування структури білківта їхнє набрякання, що сприяє кращому перетравленню (розщепленню); стимулює рухову діяльність шлунка; вбиває хвороботворні бактерії, які потрапили з їжею, припиняє гнильні процеси. Підвищена, так само як і знижена, кислотність порушує травлення в шлунку, призводить до низки хвороб. Фермент пепсин сприяє розщепленню молекул складних білків на прості, а фермент ліпаза розщеплює емульговані (подрібнені на краплинки) жири (наприклад, жири молока).Травлення в шлунку може відбуватися лише за температури тіла 36,6-37 °С і за наявності кислого середовища (хлоридної кислоти).Тривалість перебування їжі в шлунку залежить від її складу. Жирна їжа затримується близько шести-восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин. У шлунку всмоктуються в кров вода, мінеральні солі, алкоголь і деякі ліки та незначна кількість глюкози.

Як регулюється шлункове соковиділення?

Виділення шлункового соку регулюється нервовою системою і гуморально. Нервова регуляція полягає в безумовнорефлекторному та умовнорефлекторному соковиділенні. Безумовнорефлекторне соковиділення виникає, коли харчова грудка, що потрапляє до шлунка, діє як безумовний подразник, збуджує рецептори його стінок і спричинює вироблення шлункового соку, центр якого міститься у довгастому мозку. Умовнорефлекторне соковиділення виникає за певних умов. Людині притаманна безліч умовних подразників шлункової секреції: запах їжі, її вигляд, красиве оформлення страв, приваблива сервіровка столу збуджують усі чутливі рецептори: нюхові, зорові. Тому кулінари надають великого значення оформленню страв. Це є умовою посиленого виділення шлункового соку. Сік, що виділяється при цьому, називають апетитним. У головному мозку людини є центри голоду і насичення. Коли в крові зменшується концентрація глюкози, сигнали надходять до центру голоду і виникає відчуття голоду, а коли людина бачить їжу або відчуває її запах, ці подразники впливають на виділення шлункового соку і поліпшують апетит (від лат. апетиціо - пристрасть, бажання) - бажання їсти. Гуморальна регуляція. Виділення шлункового соку регулюють й біологічно активні речовини (гастрин, серотонін тощо), які виробляються залозами шлунка. Вони, всмоктуючись у кров, посилюють або послаблюють роботу шлункових залоз безпосередньо чи опосередковано. Відвари м'яса, риби, овочів містять біологічно активні речовини, які стимулюють утворення травних соків залозами шлунка.

Яка будова і функції тонкого кишечника?

Частково перетравлена в шлунку їжа, яку називають хімусом, завдяки скороченню м'язів шлунка через пілоричний сфінктер надходить порціями до наступного відділу травного каналу - тонкого кишечнику. Саме в ньому поживні речовини їжі розщеплюються остаточно і всмоктуються в кров і лімфу. У дорослої людини тонкий кишечник завдовжки 5-6 м. Його поділяють на три відділи: дванадцятипалу, порожнисту таклубову кишки. Довжина дванадцятипалої кишки всередньому дорівнює ширині складених разом 12 пальців руки (27-30 см), звідси й назва. До неї відкриваються протоки підшлункової залози, печінки та жовчного міхура. І хоча харчові маси затримуються в цій кишці недовго, проте саме тут на них діє велика кількість травних ферментів. Підшлункова залоза завдовжки 12-15 см, розміщена під шлунком, між селезінкою і дванадцятипалою кишкою. Це залоза змішаної секреції, зовнішньосекреторна функція якої полягає у виробленні травного соку. Травний сік підшлункової залози має лужну реакцію, виділяється тільки під час надходження до неї хімусу. До його складу входять ферменти, які сприяють розщепленню всіх поживних речовин: трипсин впливає на розщеплення білків до амінокислот, ліпаза - жирів до гліцерину та жирних кислот, амілаза розщеплює крохмаль на глюкозу.

Яка будова та функції товстого кишечнику?

Перетравлення і всмоктування їжі завершується переважно в тонкому кишечнику. Неперетравлені рештки харчової маси (хімусу) завдяки хвилеподібним (перистальтичним) скороченням тонкого кишечнику надходять до товстого кишечнику. Перистальтика (з грец. перистальтикос - той, що охоплює, стискає) - хвилеподібний рух стінок кишечнику, шлунка, сечоводів унаслідок скорочення їхніх м'язів, що забезпечує переміщення вмісту цих органів. Товстий кишечник має такі відділи: сліпу кишку з червоподібним відростком - апендиксом (лат. апендикс - придаток), ободову, сигмоподібну і пряму кишки. Загальна довжина товстого кишечнику дорівнює 1,5-2 м. Його слизова оболонка не має ворсинок. Залози слизової оболонки виділяють сік, у якому кількість ферментів незначна, але багато слизу, що полегшує просування та виведення неперетравлених решток. У порожнині товстої кишки є велика кількість мікроорганізмів. їхнє значення полягає в поліпшенні травлення та підсиленні засвоєння поживних речовин, утворенні деяких вітамінів (зокрема К і групи В), запобіганні розвиткові хвороботворних мікроорганізмів. У товстому кишечнику всмоктується більша частина води і формуються калові маси, які надходять до прямої кишки і виводяться з організму. Випорожнення прямої кишки відбувається рефлекторно за участі діафрагми й м'язів живота. Центр цього рефлексу розташований у спинному мозку, але його діяльність регулюється відділами головного мозку.

Яка роль печінки у травленні?

Печінка - це найбільша залоза в організмі людини, розташована переважно в правому підребер'ї, під діафрагмою. Печінка виконує такі функції: секреторну, захисну, обмінну, синтетичну. У печінці постійно утворюється жовч - зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина, до складу якої входять вода, і кислоти та їхні солі, а також невелика кількість ферментів. За відсутності травлення жовч збирається в жовчному міхурі, а під час вживання їжі по жовчній протоці з міхура надходить до дванадцятипалої кишки. За добу в людини виділяється 500-700 мл жовчі. Під дією жовчі жири розпадаються на дрібненькі краплинки (емульгація жирів), у такому вигляді вони краще розщеплюються ферментами. Крім того, жовч активізує дію деяких ферментів підшлункової залози (наприклад, трипсину), а також посилює рухову активність кишок. Завдяки своїм бактерицидним властивостям жовч затримує гнильні процеси в кишечнику. Жовчовиділення регулюється нервовою системою і гуморально. Нервові імпульси, що постійно надходять до печінки, то стимулюють жовчовиділення, то пригнічують його. Гуморальна регуляція жовчовиділення пов'язана з діяльністю деяких гормонів (наприклад, гормони залоз дванадцятипалої кишки посилюють, а гормони жовчного міхура пригнічують жовчовиділення). Печінка ще відіграє важливу захисну (бар'єрну) функцію. Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ворітну вену. У печінці з цієї крові відбираються речовини, потрібні організмові. У печінці знезаражуються деякі шкідливі речовини і разом із жовчю виводяться назовні.
Печінка бере участь в обміні вуглеводів, білків, жирів івітамінів; кровотворенні; утилізує зруйновані еритроцити, а білок гемоглобін, який вивільняється, використовує для вироблення жовчі. Вона бере участь в окисненні жирів, завдяки чому зменшує їхню кількість у підшкірній клітковині і, таким чином, допомагає організмові позбавитися їх надлишку. У печінці утворюється гемоглобін і речовини, які беруть участь у зсіданні крові (протромбін і фібриноген) та запобігають її зсіданню (гепарин), вітамін К.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ! 

Опрацювати параграфи 10-11, зробити кросворд і таблицю на ст. 52-53 та пройти тест:

Виберіть правильну відповідь

1. Укажіть відділ травного тракту, де утворюється хлоридна кислота:

а) стравохід

б) шлунок

в) тонкий кишечник

г) товстий кишечник

2. Визначте середовище, в якому ферменти шлунка активні:
а) слабколужне;
б) кисле;
в) нейтральне;
г) лужне.

3. Позначте орган травної системи людини, в якому починається розщеплення білків:
а) у ротовій порожнині;
б) у шлунку;
в) у дванадцятипалій кишці;
г) у прямій кишці.

4. Позначте фермент, який виробляють залози шлунка:
а) амілаза;
б) мальтаза;
в) пепсин.

5. Вкажіть орган травної системи, у який впадає протока підшлункової залози:
а) шлунок;
б) жовчний міхур;
в) дванадцятипала кишка;
г) печінка.

6. Вкажіть продукти харчування, вживання яких потрібно обмежити людині, в якої видалений жовчний міхур:

а) крупи;
б) фрукти;
в) сири;
г) овочі.

7. Виберіть правильну послідовність відділів, з яких складається тонкий кишечник:
а) дванадцятипала, клубова і порожниста кишки;
б) клубова, порожниста і дванадцятипала кишки;
в) порожниста, клубова і дванадцятипала кишки;
г) дванадцятипала, порожниста і клубова кишки.

8. Виберіть правильну послідовність відділів, з яких складається товстий кишечник:
а) сліпа, сигмоподібна, ободова і пряма кишки;
б) сигмоподібна, ободова, пряма і сліпа кишки;
в) сліпа, ободова, сигмоподібна і пряма кишки;
г) ободова, сигмоподібна, сліпа і пряма кишки.

9. Укажіть, який із наведених ферментів каталізує розщеплення жирів:

А) пепсин

Б) трипсин

В) ліпаза

Г) амілаза

Тема. Травлення в ротовій порожнині.

Відео до уроку переглянути тут....

https://www.youtube.com/watch?v=xJ1YFiSIPts

https://www.youtube.com/watch?v=j7UEcAVtkFU

 Пережовування їжі — важлива умова якісного травлення

Процес травлення починається в ротовій порож­нині. Тут відбувається механічна й хімічна обробка їжі. Механічна здійснюється з допомогою жуваль­ного апарату. Його сильні м'язи приводять у рух нижню щелепу із зубами. Цікаво, що в людей жу­вальний апарат розвинений слабше, ніж у тварин, бо ми вживаємо їжу, що пройшла кулінарну оброб­ку. За сотні тисяч років із часу існування найдав­ніших людей, які користувалися вогнем, травний апарат людини пристосувався до споживання ва­реної їжі, а тому від якості її приготування істотно залежить ефективність засвоєння. Проте старанне пережовування навіть такої підготовленої їжі, пе­ремішування її зі слиною і перетворення на м'яку еластичну грудочку — дуже важлива умова роботи шлунка. Тільки добре прожована їжа швидко про­сочується травними соками й повною мірою зазнає їх дії. А погано пережована їжа не може бути оброб­лена травними соками, більше того, великі шмат­ки подразнюють шлунок і можуть пошкодити його оболонку. Тому в людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки. Доросла людина «озброєна» 32 зубами. Здорові зуби — запорука нормальної роботи травного трак­ту. Вони також є і прикрасою обличчя.

 Органи ротової порожнини

Таблиця 1

Орган

Будова

Місцезнаходження та функції

Губи

Зовнішня поверхня вкрита шкірою, а внутрішня — слизовою оболонкою; у товщі міститься коловий м'яз

Утворюють переддвер'я ротової порожнини

Щоки

Утворені шкірою, м'язами і слизовою оболонкою, між м'язами — скупчення жирової тканини

Обмежовує порожнину рота

Піднебіння

Тверде піднебіння становлять відростки верхніх щелеп та горизонтальні пластинки піднебінних кісток

Відокремлює порожнину носа від порожнини рота

 

 

М'яке піднебіння утворене волокнистою пластинкою та м'язами; середня частина утворює язичок; по боках донизу відходять дужки, які обмежовують отвір, що називають зівом; між дужками є невеликі заглиблення — мигдаликові ямки

Відокремлює порожнину рота від носової частини глотки; бере участь у ковтанні

Мигдалики

Побудовані волокнистою сполучною тканиною, всередині якої багато лімфатичних вузлів

Захист від інфекцій: утворюються і дозрівають лімфоцити

Язик

М'язовий орган, що поділяється на дві частини: передню — тіло, яке завершується кінчиком, і задню — корінь. Слизова оболонка спинки язика утворює численні випини — язикові сосочки

Орган членороздільної мови, смаку; перемішує їжу

 

3. Види зубів, внутрішня будова зубів (розповідь з використанням таблиці «Будова й функції зубів» та моделі будови зуба)

Зуби — кісткові органи, що розташовані в ро­товій порожнині в комірках верхньої і нижньої щелеп. За формою й функціями розрізняють різ­ці, ікла, малі та великі кутні зуби. У кожному зубі розрізняють коронку, шийку й корінь. Спереду на кожній щелепі розташовані по чотири плоскі різ­ці. Поряд з ними міститься по одному іклу. Різці та ікла мають по одному кореню; ними відкушують їжу. Далі з кожного боку є два малі та три великі кутні зуби, які подрібнюють їжу. Нижні кутні зуби мають два, а верхні — три корені. Основні частини зуба:

Емаль вкриває коронку зуба зверху. - тверда

Дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки і кореня)-тверда

Цемент ( покриває шийку і корінь зуба) - тверда

Пульпа ( заповнює порожнину зуба) – внутрішня м’яка частина

Емаль зуба — найтвердіша тканина в організмі людини, за твердістю наближається до кварцу. На 97 % вона утворена солями й тільки 4 % припадає на білки та воду. Але й вона в разі недотримання гігієни зу­бів може стиратися і давати тріщини. Дентин роз­ташований під емаллю й утворює більшу частину коронки, шийки й кореня. Корені занурені в ясна. Цемент вкриває шийку й корінь зуба. Пульпа скла­дається зі сполучної тканини й заповнює порож­нину зуба. У пульпу через канал кореня входять кровоносні й лімфатичні судини, нерви. За рахунок пульпи відбувається живлення та ріст зуба.

Ріст зубів. Молочні та постійні зуби. Зуби мудрості

Зуби закладаються в ембріональний період, але перші зуби, які називають молочними, з'являються в 6 місяців, а до 10-12 років вони замінюються на постійні. Остання пара зубів називається зуби му­дрості, вони з'являються у віці від 17 до 25 років. Зуби мудрості — це останні восьмі кутні зуби. їх має бути чотири — два праворуч і два ліворуч. У деяких людей їх немає. Прорізуються вони важ­ко. Вважають, що саме ці зуби найчастіше уража­ються карієсом та іншими хворобами. Можливо, тому, що зубна щітка рідко до них дістає.

5. Гігієна зубів.  Бесіда про профілактику зуб­них хвороб та жуйки, правила чи­щення зубів.

V. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ

1. Карієс – найпоширеніше захворювання зубів.

2. Профілактика захворювань зубів:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою

2) не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним

3) не розкушуйте дуже тверду їжу ( горіхи, кістки)

4) двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

 Слинні залози. Склад і функції слини.

2) Слинні залози: малі — губні, щічні, кутні, піднебінні, язикові; великі парні — під'язикова, піднижньощелепна, привушна. Малі слинні залози виробляють слину постійно, великі — рефлек­торно.

Слина — безбарвна рідина зі слабколужною реакцією. За добу виробляється 1000—1200 мл сли­ни, яка містить 98% води і 2% сухої речовини. До складу сухої речовини входять:

• муцин — чим більше його, тим більш в'язка слина, відіграє роль змащувальної речовини під час формування харчової грудки;

• фермент амілаза — розщеп­лює варений крохмаль до цукру мальтози;

• фермент мальтоза — розщеп­лює мальтозу до глюкози;

• лізоцим — має бактерицидну дію.

Їжа в ротовій порожнині пе­ребуває недовго, тому амілаза не встигає розщепити крохмаль і цей процес триває у шлунку.

3) Ре­гуляція слиновиділення.

Починається з подразнення рецепторів порожнини рота. Нервові імпульси від рецепторів чутливими нервовими волокнами передаються до довгастого мозку, де розміщений слиновидільний центр. Від нього по відцентрових нервових волокнах нервові імпульси надходять до слинних залоз і стимулюють виділення слини. Умовно – рефлекторне слиновиділення відбувається за участі кори великих півкуль головного мозку. Достатньо побачити або згадати про їжу ( н – д, лимон), і виділення слини відбудеться обов’язково. Рефлекторний характер слиновиділення дослідив Іван Павлов, використовуючи фістольну методику. Фістули — це з'єднання органів із зовнішнім середовищем чи іншими органами.

VІ. ПРАВИЛА ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

Поганий стан зубів залежить від невміння пра­вильно чистити зуби. Стоматологи твердять, що, якщо якісно чистити зуби, то можна уникнути карієсу. Перше, що нам потрібно,— це зубна щітка. Щетина має бути синтетична, невисока й негуста. Зберігати зубну щітку потрібно у стаканах щети­ною догори. Користуватися два-три місяці. Що­тижня полоскати кип'ятком. Чистити треба ніби змітаючи із зуба утворений наліт, і велику увагу слід приділяти проміжкам між зубами. Чистити зуби треба 2,5-3 хв., бо тільки через 30с почина­ється взаємодія пасти із зубним нальотом.

 Дослід підтвердження неправильного чищення зубів.

Беремо гребінець і накладаємо вату між зубці. Ми чистимо зуби щіткою горизонтально, але для видалення їжі між зубами необхідно чистити ще і вверх – вниз. В результаті зуби будуть чисті і здорові.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Вивчити § 9 підручника.

2) Відповісти (усно) на запи­тання для допитливих після § 9.

3)Дати письмову відповідь на питання:

1. Який вид зубів у людини найбільш розвину­тий та з чим це пов'язано?

2. Порівняйте ікла, різці та кутні зуби, вкажіть, у чому полягає взаємозв'язок будови й форми зубів з їх функціями.

3) Заповнити таблицю.

Таблиця 2   Будова й функції зубів

Види зубів

Будова

Функції

Різці

 

 

Ікла

 

 

Малі кутні

 

 

Великі кутні

 

 

 

ТЕМА  Харчові та енергетичні потреби людини

Відео до уроку перегляньте тут...

Перед тим як перейти до вивчення харчових та енергетичних потреб людини, пригадайте, як тварини отримують енергію для своєї життєдіяльності. А звідки беруть енергію рослини? Як ви гадаєте, на що організм людини може витрачати енергію?

Енергетичні потреби людини

Будь-яка діяльність організму супроводжується витратами енергії. Тому людина щоденно повинна поповнювати енергетичні запаси свого організму. Зрозуміло, що за різних умов енергетичні витрати будуть різними. Сидяча робота потребує меншого розходу енергії, ніж туристичний похід у гори.

Також на витрати енергії впливають такі фактори, як стать, вік, маса тіла людини тощо. Відповідно і відновлення цих витрат буде різним у різних людей. Більше того, в однієї й тієї самої людини енергетичні потреби щодня можуть бути різними! Так, розумова праця з незначним фізичним навантаженням потребує в середньому 167,4 кДж енергії на 1 кг маси тіла на добу, а важка фізична праця — 255,2 кДж енергії на 1 кг маси тіла на добу.

Харчові потреби людини

В організмі людини постійно відмирає якась частина клітин. їх замінюють нові клітини, що утворюються шляхом поділу. Для створення нових клітин організм людини повинний щодня отримувати певну кількість речовин. Досить часто він може самостійно перетворювати одні органічні речовини на інші, але не завжди це можливо.

У процесі обміну речовин організм людини може синтезувати з інших органічних сполук деякі амінокислоти. Проте аж ніяк не всі: певні амінокислоти в білках є незамінними, і вони потрапляють в наш організм лише з їжею. Незамінними є й інші органічні речовини, отримати які людина може тільки із зовнішнього середовища. Тому для харчування людини важлива не лише загальна кількість, але і склад їжі (мал. 6.1 на с. 24).

Про кількісну характеристику харчових потреб людини можна дізнатися з таблиці.

Добова потреба організму людини в білках, жирах і вуглеводах (у грамах)

Нестача вітамінів

Нестача або відсутність вітамінів у їжі призводять до вкрай негативних наслідків. Явище браку вітамінів має назву гіповітаміноз, цілковиту ж їх відсутність називають авітамінозом. Ці порушення не завжди пов’язані з недостатнім харчуванням, швидше — з нестачею певних вітамінів.

Про наслідки такої нестачі дізнайтеся з таблиці.

Наслідки нестачі вітамінів

Вітамін

Хвороба, яка виникає внаслідок гіповітамінозу

Джерела вітамінів

Водорозчинні вітаміни

Аскорбінова кислота (вітамін С)

Цинга (кровоточивість ясен, випадіння зубів)

Чорна смородина, шипшина, лимон

Тіамін (вітамін В,)

Бері-бері (судоми, параліч)

Чорний хліб, яєчний жовток, печінка

Рибофлавін (вітамін В,)

Виразки на слизових оболонках

Рибні продукти, печінка, молоко

Нікотинова кислота (вітамін РР)

Пелагра (дерматит, слабоумство)

М'ясо птиці, яловичина, печінка, дріж-джі

Піридоксин (вітамін ВГі)

Дерматити

Рисові висівки, зародки пшениці, нирки

Кобаламін (вітамін В1?)

Анемія, або недокрів'я

Яловича печінка; значну кількість цього вітаміну можуть синтезувати мікроорганізми, які живуть у кишечнику людини

Жиророзчинні вітаміни

Вітамін А

Куряча сліпота, зниження імунітету

Морква, кропива, абрикоси, печінка, ікра, масло, молоко

Вітамін 0

Рахіт (порушення формування скелета)

Риб'ячий жир, яєчний жовток, молоко

Надлишок вітамінів

Надмірне надходження вітамінів в організм — гіпервітаміноз — також призводить до негативних наслідків. Найчастіше гіпервітамінози спричиняються надлишком жиророзчинних вітамінів. Це пов’язано з тим, що вони значно важче виводяться з організму через нирки, ніж водорозчинні сполуки.

До гіпервітамінозу може призвести надмірне захоплення вітамінними препаратами. У разі тривалого прийому значної кількості вітамінів спричинити порушення можуть навіть водорозчинні вітаміни.

Наслідки гіпервітамінозу описані в таблиці.

Наслідки надлишку вітамінів

Вітамін

Причини гіпервітамінозу

Наслідки гіпервітамінозу

Вітамін А

Надмірне споживання вітамінних препаратів, риби, морепродуктів, моркви

Висипання на шкірі, свербіння, головний біль, біль у суглобах, лихоманка, порушення роботи нирок

Вітамін 0

Надмірне споживання вітамінних препаратів, риби, морепродуктів

Головний біль, слабкість, нудота, розлади травлення, втрата апетиту, болі в суглобах

Збалансоване харчування

Потреба людини в поживних речовинах та енергії визначається такими факторами, як її маса тіла, вік, рівень рухової активності. Очевидно, що коли людина споживатиме надто багато їжі, то маса її тіла збільшиться, відповідно, через недостатню кількість їжі маса тіла зменшиться. Якщо в їжі буде замало або забагато окремих речовин, то в людини порушиться обмін речовин, що призведе до погіршення стану здоров’я. Щоб запобігти цьому, слід дотримуватися норм збалансованого харчування та підтримувати енергетичний баланс організму.

Збалансоване харчування — це харчування, за якого в організм з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни й мінеральні солі в кількості, необхідній для нормальної життєдіяльності.

Енергетичний баланс — співвідношення енергії, що надходить до організму з їжею, та енергії, що витрачається внаслідок діяльності організму.

Для забезпечення життєдіяльності свого організму людина повинна щодня споживати певну кількість поживних речовин. Ці речовини забезпечують організм енергією та слугують матеріалами для його побудови. Щоб уникнути негативних наслідків, людина повинна харчуватися збалансовано.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Виконайте тести, оберіть одну правильну відповідь

1    Енергія, необхідна для здійснення біохімічних реакцій, виробляється:

а)    в мітохондріях    в)    ядрі

б)    пластидах    г)    цитоплазмі

2    У процесі асиміляції відбувається:

а)    розщеплення органічних речовин

б)    накопичення енергії

в)    окиснення органічних речовин

г)    утворення органічних речовин

3)    3 амінокислот складаються молекули:

а)    білків    в)    вуглеводів

б)    жирів    г)    вітамінів

4)    Сахариди — це інша назва:

а)    білків    в)    вуглеводів

б)    жирів    г)    вітамінів

5    Універсальним розчинником є:

а)    бензин    в)    солі Калію

б)    солі Кальцію    г)    вода

6    До жиророзчинних вітамінів належить:

а)    В2 (рибофлавін)    в)    В6 (піридоксин)

б)    В1 (тіамін)    г)    А (ретинол)

7    Вітамін, що бере участь у регуляції Кальцію:

а) С    б) РР    в) Б    г) А

8) Серед речовин найбільшу добову потребу людини становлять:

а)    білки    в)    вуглеводи

б)    жири    г)    вітаміни

9 Цингу спричиняє нестача вітаміну

а) С    б) РР    в) Б    г) А

10    Найчастіше авітаміноз виникає:

а) восени    в) навесні

б) узимку    г) улітку

11    Гіпервітаміноз виникає внаслідок:

а)    нестачі вітамінів у їжі

б)    відсутності вітамінів у їжі

в)    недостатнього харчування

г)    надмірного захоплення вітамінними препаратами

12    Установіть відповідність між назвами вітамінів та їхніми функціями.

1)    аскорбінова а) бере участь в обміні білків шкіри, роботі

кислота    клітин нервової системи та кровотворенні

2)    піридоксин б) бере участь у регуляції обміну Кальцію

3)    вітамін О в) бере участь у синтезі білків та утворенні ор

ганічної речовини кісток, підвищує імунітет г) бере участь в обміні білків, жирів і вуглеводів

13    Установіть відповідність між захворюванням та вітаміном, нестача якого його спричиняє.

1)    пелагра    а)    А

2)    рахіт    б)    С

3)    цинга    в)    РР

4)    куряча сліпота    г)    Б

Д) Е

14    Укажіть, нестачі яких вітамінів можна запобігти, якщо вживати запропоновані продукти:

Тема.  Харчування та обмін речовин.

Відео до уроку дивитися тут.....

https://www.youtube.com/watch?v=MfZz5bKS744

https://www.youtube.com/watch?v=lmwJTKemJoc

https://www.youtube.com/watch?v=iJfrVPiJ90o

Для нормального перебігу процесів життєдіяльності організму людини необхідно постійне надходження поживних речовин  органічних (білків, вуглеводів, жирів тощо) та мінеральних (солей, води тощо), які входять до складу різноманітних харчових продуктів тваринного й рослинного походження.

Поживні речовини засвоюються організмом. Тому він росте, клітини його розмножуються, а ті речовини, які він витрачає в процесі своєї життєдіяльності, замінюються новими. Отже, поживні речовини, які містить у собі їжа, це будівельний матеріал організму.

До поживних речовин належать 6 груп речовин:

•    білки

•    вуглеводи

•    ліпіди

•    вітаміни

•    мінеральні речовини

•    вода.

Людина використовує для їжі поживні речовини як рослинного, так і тваринного походження. У тваринній їжі є білки, незамінні амінокислоти, деякі вітаміни (A, D та ін.), жири. Вуглеводів у ній дуже мало. Тому м’ясо, риба, яйця, молоко мають дуже важливе пластичне значення, їхні білки йдуть на побудову цитоплазми клітин усіх тканин і органів. Рослинна їжа бідна на білки, але в ній є цінні ненасичені жири. Найбільше в рослинах вуглеводів, тому рослинні продукти мають велике енергетичне значення. Рослини — джерело мінеральних солей і вітамінів.

Складові компоненти їжі

Поживні речовини

Види

Значення для організму людини

Білки — основний будівельний матеріал

Тваринні

Виконують важливі функції в організмі: скорочення м’язів, транспортування кисню, захист від інфекції й крововтрат тощо

Рослинні

Вуглеводи — основне джерело енергії

Прості

Забезпечують організм енергією, можуть відкладатися про запас у печінці

Складні

Жири — концентроване джерело енергії; здатні відкладатися про запас

Тваринні

Беруть участь у теплорегуляції організму, захищають шкіру й волосся. Утворюють підшкірну жирову клітковину, джерело енергії

Рослинні

Мінеральні речовини

Солі, кислоти

Підтримують сталість внутрішнього середовища, входять до складу багатьох тканин і частково виконують роль гуморальних регуляторів

 Особливими речовинами є вітаміни. Вітаміни  регулятори, каталізатори процесів обміну.

•    У яких продуктах харчування міститься більше вітамінів? (Обговорення відповідей учнів.)

Різноманітність вітамінів та їх вплив на процеси життєдіяльності організму людини ми розглянемо на наступних уроках.

Кожна поживна речовина, окремо взята, не може задовольнити всі потреби організму, тому людина довго не проживе на білковій, жировій або вуглеводній дієті. Тим більше неможливе існування на мінеральних речовинах. У цих випадках завжди буде недостатнім або пластичний, або енергетичний обмін, або регуляція обміну, живлення, росту, розвитку організму.

У більшості природних продуктів міститься суміш поживних речовин, але окремі компоненти бувають у різних кількостях. В одному продукті більше жирів (горіхи, м’ясо свиняче), у другому  білків (риба, яйця), у третьому — вуглеводів (картопля). Із тваринних продуктів тільки в молоці є все потрібне для росту й розвитку дитячого організму.

Вправа «Мікрофон»

Учені підрахували, що протягом доби в людському організмі масою 70 кг:

— розкладається 125 г білків, 70 г жирів, 450 г вуглеводів із вивільненням 12 600 кДж енергії;

— поглинається 460 л кисню та виділяється 403 л вуглекислого газу;

— гине й змінюється 450 млрд еритроцитів, 22–30 млрд лейкоцитів, 270430 млрд тромбоцитів;

— гине та відновлюється 50 % епітеліальних клітин шлунка та кишечнику;

— серце проштовхує від 10 до 70 тисяч літрів крові;

— у вени надходить близько 14 кг лімфи;

— передсердя й шлуночки скорочуються 86 400 разів;

— здійснюється 23 040 дихальних рухів;

— через легені проходить 11 520 л повітря;

— через травну систему всмоктується 79 л рідини;

— утворюється та виділяється з організму 1,31,5 л сечі;

— випаровується через легені 0,4 л води та разом із потом — 0,5 л.

Запитання учням

•     Від чого залежать енергетичні витрати людини?

(Відповіді учнів записуються на дошці, а потім аналізуються.)

Енергетичні витрати залежать від віку, статі, зросту, ваги, фізичного навантаження, типу ВНД та решти чинників.

Це цікаво

•    Витрати енергії в дитячому віці у 1,52 рази вищі, ніж у дорослих. Діти у віці 710 років витрачають 7060 ккал на кг, а дорослі — 3540 ккал на кг.

2.         Поняття про живлення та травлення.

Пригадайте.

•     Що таке живлення?

(Живлення — надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин.)

•     Що таке травлення?

(Травлення — сукупність процесів надходження, механічного та хімічного розщеплення їжі на сполуки, які організм здатний засвоювати та включати в обмін речовин.)

•     Які особливості процесу травлення у тварин?

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» — інформація підтверджує попередні знання учнів;

«+» — нова інформація для учня;

«–» — інформація суперечить знанням учнів,

«?» — незрозуміла інформація, яка потребує додаткового пояснення.

(Обговорення результатів самостійної роботи.)

5.  Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Дбаючи про здоров’я та прагнучи самовдосконалення, ми неодмінно звертаємо увагу на свою фігуру. Особливо це питання хвилює дівчаток. У різні віки різними були уявлення про людську вроду. Мармурова скульптура богині кохання та краси Афродіти донесла до нас ідеал давніх греків. Згадаймо, як виглядали красуні в епоху Відродження. Вони здаються нам важкуватими, проте граціозними. Пропорції тіла цікавили людей завжди. Пригадаймо квадрат і круг Леонардо да Вінчі та правило золотого перерізу. Антропометричні дослідження необхідні для того, щоб описати та об’єктивно оцінити пропорції власного тіла, зробити висновок щодо відповідності маси тіла і зросту. Дослідивши власні антропометричні параметри, можна простежити відхилення їх від запропонованих у таблиці.

5.1.     Виконання практичної частини роботи.

Дослідницький практикум

№1.Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

Мета: навчитися проводити антропометричні вимірювання власного тіла; застосовувати антропометричні показники для обчислення індексів, що характеризують індивідуальний фізичний розвиток.

Обладнання: ростомір, терези, калькулятор.

Хід роботи

1.   Визначити та записати в зошит свій зріст, масу тіла (частина домашнього завдання).

2.   Порівняти свої показники з анатомічними стандартами в таблиці, визначити відхилення, порівняти його із сигмою й визначити ступінь розвитку показника (свій зріст, маса тіла).

3.   Розрахувати антропометричні індекси, порівняти свої значення з нормою.

Масо-ростовий індекс визначають діленням маси тіла в грамах на зріст у сантиметрах. Середніми показниками вважають: для підлітків і юнаків — 300–325 г/см, для дівчат — 300–325 г/см, для дорослих — 350–400 г/см.

4.   Зробити висновки про свій фізичний розвиток.

№ з/п

Показник

Зріст, см

Маса, кг

1

Своє значення

 

 

2

Стандарт (М)

 

 

3

Відхилення від стандарту

 

 

4

Середнє відхилення (δ)

 

 

5

Відхилення від δ

 

 

6

Ступінь розвитку ознаки

 

 

Примітка:

•    щоб обчислити відхилення від стандарту, необхідно від маси власного тіла відняти стандарт (М)

•    щоб обчислити відхилення від δ, необхідно від середнього відхилення (δ) відняти відхилення від стандарту

Показники учнів можуть бути вищими або нижчими від середньої величини, а різниця при порівнянні — додатною або від’ємною.

•    До 0,5 δ — норма.

•    Від +0,5 до 1 δ — вище за середній.

•    Від +1 до +2 δ — висока.

•    Більше за +2 δ — дуже висока.

•    Від –0,5 до –1 δ — нижче за середній.

•    Від –1 до –2 δ — низька.

•    Менше –2 δ — дуже низька. 

Середні показники фізичного розвитку учнів

Вік

Зріст, см

Маса, кг

М

δ

М

δ

 

 

 

 

 

Хлопці

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

123,7

125,8

130,3

135,2

139,6

144,6

150,3

156,1

162,3

164,0

4,8

4,8

4,9

5,9

5,8

6,9

7,3

8,8

7,8

6,4

24,0

25,2

27,3

30,2

33,0

36,1

40,1

44,9

50,7

53,4

3,8

3,6

3,4

3,9

4,2

5,8

6,7

9,4

8,2

8,0

Дівчата

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

122,0

124,2

129,1

135,0

141,0

147,6

152,5

156,7

158,0

161,0

4,5

5,2

5,8

6,4

5,6

6,6

6,2

6,0

5,8

5,2

22,7

23,9

26,4

29,0

33,3

38,3

42,6

47,7

50,9

54,0

2,4

2,8

3,2

5,2

5,5

6,4

7,4

6,4

6,3

5,8

Цікаві факти про нирки!!!

   Щоденно в нирках утворюється 180л первинної сечі. А виділяє здоровий організм в середньому 1,5л сечі.
   Вас мучать нічні жахіття? Перевірте здоров'я нирок, іноді захворювання цих органів можуть приводити до порушення сну.
  За добу нирки фільтрують до 2000л крові.
  Повний об'єм крові проходить через нирки 35 разів в день.
  Загальна довжина капілярів в нирці 25 кілометрів.
  Одна нирка складається з 1 млн фільтруючих елементів.
  Мужчини, які часто приймають сонячні ванни, мають менший ризик розвитку раку нирок. В жінок такої залежності не було виявлено.
  Індійський хірург Ашиш Патил попав в Книгу Рекордів Гінеса, видаливши з нирок пацієнтів 170 тис. каменів. Операція зайняла 4 години. Прооперований пацієнт вернувся до попереднього способу життя. 
  Вага нирок від 120 до 200г.  Права важить дещо більше лівої.
  Перша штучна нирка ( апарат для гемодіалізу ) був застосований в 1944 році. В 2013 році американські вчені розробили імплантовану штучну нирку, створену біоінженерним методом.
  Хірурги, що видаляли камені з нирок, були ще в часи Гіпократа ( VI-V ст.до н.е ) Ці люди називалися " каменесіками"
  З 2006 року відмічається День нирки ( другий четвер березня ).
  Ниркова недостатність підвищує ризик інфаркту і інсульту в 25 разів.

Презентація на тему " Типи тканин"
Плани-конспекти уроків по новій програмі 
https://drive.google.com/drive/folders/0B6T_LXZUdP0odk1vUzUtTHZuc0k

Дихальна система людини. Процеси дихання

Їжа та її компоненти

Немає коментарів:

Дописати коментар